PLASTISK KIRURGI I SÆRKLASSE

Spørsmål og svar om laserbehandling

Hvordan virker en CO2-laser mot rynker?

Laseren sender små lyspulser mot huden med en bestemt energimengde. Dette gjør at det ytterste hudlaget flasser av. Ved å passere over det samme området flere ganger, kan vi gå dypere ned i huden og på den måten slipe ned rynkene.

Hva egner en Fraxell-laser seg til?

En Fraxell laser lager et rutenett i huden slik at bare deler av hudoverflaten påvirkes. På denne måten tilheler huden raskere og rekonvalesenstiden forkortes betydelig. Den er imidlertid ikke så kraftig som en CO2-laser og egner seg ikke for å fjerne kraftige rynker, men er velegnet til å fjerne mindre rynker og pigmentflekker. Du får også en jevnere, penere og friskere hud med Fraxell. Begge typene laser påvirker underhuden slik at du får nydannelse av collagen og elastiske fibre, og dermed en betydelig hudforbedring. Denne effekten kommer vanligvis i løpet av 6-8 uker.

Hvilke hudtyper egner laserbehandling seg for?

Lyse hudtyper egner seg best for laserbehandling da mørkere hudtyper kan få pigmentforstyrrelser i huden. Du bør heller ikke ha brukt Roaccutane det siste året.

Kan jeg røyke frem til operasjonen?

Nei. Du bør slutte å røyke minst 2 uker før operasjonen. Røyking gjør at sårtilhelingen blir redusert og du kan lettere få infeksjon i huden.

Hvilke områder egner laserbehandling seg for?

Vi bruker laser til hele ansiktet. Ofte behandler vi med CO2 laser rundt munn og under øynene, og Fraxell i resten av ansiktet og på halsen. En laserbehandling vil ikke ha noen effekt på løs hud i ansiktet, kun på hudoverflaten.

Laser i kombinasjon med andre inngrep

Laserbehandling er velegnet i kombinasjon med andre inngrep i ansiktet som ansiktsløft, halsløft, panneløft, midtansiktsløft og fettransplantasjon.

Hva må jeg gjøre før en laserbehandling?

Du bør være frisk og ikke ha noen alvorlige sykdommer da det kan være en relativ kontraindikasjon mot å utføre laserbehandling. Har du hatt hjerteinfarkt, blodpropp eller andre alvorlige sykdommer kan det medføre at det er risikabelt å gjennomgå denne behandlingen. Dette vil avklares i samråd med anestesilegen.

Du må ikke ha en pågående infeksjon i ansiktet, aktive acneutbrudd eller herpes. Du bør slutte å røyke minst 2 uker før behandlingen. Røyking gjør at sårtilhelingen blir redusert og du kan lettere få infeksjon i huden. Har du høyt blodtrykk, må det være velregulert før operasjonen. Har du ikke målt blodtrykket på 3 måneder bør du gjøre det! På operasjonsdagen dusjer du og vasker håret med Hibiscrub. Putt bomull i ørene for å unngå å få såpen i ørene.

Du må ikke smøre ansiktet med fuktighetskrem eller bruke sminke på operasjonsdagen. Ta gjerne på deg en hettegenser med glidelås, eventuelt tar du med deg et sjal eller et stort skjerf. Du må være fastende minst 6 timer før operasjonen, det vil si at du ikke kan drikke eller spise. Du kan ta dine faste medisiner og medisiner som klinikken har gitt deg med litt vann, inntil 2 timer før. Ta antibiotika og antivirusmedisin som foreskrevet på resepten. Kjøp inn 1 liter sterilt saltvann, 5x5 cm bomullskompresser, 1 tube hvit vaselin og 1 tube rød apobase på forhånd.

Cosmo Clinic

Plastikkirurgisk kompetansesenter